Toetsenbordvaardigheid

Didactiek, theorie en oefeningen

Dit leer- en doeboek is bedoeld voor de leerkracht in het Basisonderwijs om zichzelf en daarna ook zijn leerlingen toetsenbordvaardig te maken.
Toetsenbordvaardig betekent met 10 vingers blind typen, maar daarnaast ook om zo economisch en ergonomisch mogelijk met het meest gebruikte schrijfinstrument om te gaan. Aangezien in het onderwijs altijd te weinig tijd is, is toetsenbordvaardigheid een must voor zowel leerkracht als leerling.

Editie

1edruk

Pagina’s

252

Prijs

€18.50

ISBN

978-94-6107-234-4

Over het boek

In toenemende mate wordt het correct blindtypen een noodzaak in het onderwijs, omdat zowel leerkracht als leerling te maken heeft met een toenemend aantal typtaken.
Steeds meer scholen zien dan ook de noodzaak in van het leren blindtypen in de basisschool.
Het is het tweede deel geworden van de basisvaardigheid ‘handschriftontwikkeling’.
Het is ook schrift dat wordt geproduceerd d.m.v. de handen en dat onder ergonomisch vergelijkbare omstandigheden moet worden uitgevoerd als het handschrift.

Je moet in beide gevallen goed rechtop zitten en met beide voeten op de grond. Het toetsenbord is, maatschappelijk gezien het meest gebruikte schrijfinstrument geworden.
Op de basisschool en in het hele onderwijs is dit voorlopig nog niet het geval: kinderen schrijven 30% tot 60% met de pen. Maar de hoeveelheid typetaken neemt geleidelijk aan toe. Men klaagt in het onderwijs in toenemende mate over een gebrek aan tijd. Het is daarom belangrijk dat met het computertoetsenbord zowel door leerkracht als leerling efficiënt en ergonomisch verantwoord omgegaan wordt.

Over de auteurs

Astrid Scholten en Ben Hamerling hebben zich als staatsgediplomeerde schriftkundigen hun beroepsleven lang bekwaamd in het achterhalen van kennis van het westerse schrift voor kalligrafie en schriftdidactiek. Werken vanuit de ontwikkelingsfasen van het westerse schrift bleek het beste te zijn. Tegenover de bestaande en in alle schrijfmethoden toegepaste motorische werkwijze ontwikkelden ze de grafo-cognitieve werkwijze om het schrijven te leren vanuit letterkennis.
Maar, zo eenvoudig als het westerse schrift lijkt, zo veel aannames, mythes en misverstanden zijn er toch nog om op te ruimen alvorens aan een functionele lettervormgeving toe te kunnen komen.
Scholten en Hamerling schreven daarom diverse handschrift-didactische boeken en een uitdagende grafo-cognitieve schrijfmethode waarmee elk kind een functioneel handschrift kan ontwikkelen.
Scholten en Hamerling geven ook lezingen en werkten een curriculum handschriftdidactiek uit voor de Radboud Universiteit Nijmegen, op dit moment de enige universiteit die studenten de gelegenheid biedt om op universitair niveau handschriftdidactiek te oefenen en te bestuderen.

Het boek van binnen

Aandacht voor ergonomie

Aandacht voor tablets

Volledige cursus blind typen

Overzicht sneltoetsen

Download de inhoudsopgave

Het is niet gek als je benieuwd bent naar wat het boek je daadwerkelijk te bieden heeft. Interesse? Download dan nu de inhoudsopgave!

WebEdu maakt gebruik van cookies voor een optimale ervaring.