SchriftCode

Schrijfmethode voor groep 3 Basisonderwijs

Als gebruiker van de Alfabetcode en de schrijfmethode Schrift, weet u als geen ander dat in groep 3 beide methoden niet naadloos op elkaar aansluiten. De lettervolgorde komt niet overeen, waardoor u wellicht zelf veranderingen in groep 3 aanbrengt.
Dat is nu niet meer nodig, want nu is er Schriftcode voor groep 3, de perfecte afstemming van Schrift op de Alfabetcode.

Editie

1edruk

Pagina’s

100

Prijs

€6.50

ISBN

-

Over het boek

SchriftCode is gemaakt voor scholen die met de Alfabetcode werken in het leesonderwijs. SchriftCode bevat 3 schrijfschriften voor het aanleren van de letters volgens de grafo cognitieve werkwijze. Dit is de kennisoverdracht van lettervormgeving, die in de methode Schrift is uitgewerkt. schiftCode is een aanpassing aan de lettervolgorde van de Alfabetcode van prof. Erik Moonen.

Wie de Alfabetcode kent, kent Schrift ook: de enige handschriftmethode die kinderen bewuste kennis bijbrengt over wat goede letters zijn en over wat ze precies moeten doen om goede letters te schrijven. Die aanpak werkt perfect: met Schrift leren alle kinderen goed schrijven.
Maar de afstemming tussen Schrift en Alfabetcode kon beter. Daarom is er nu Schriftcode. Bij de vertrouwde glasheldere didactiek hebben de Schrift-auteurs nu ook oefenmateriaal ontworpen dat helemaal aansluit bij de opbouw van de basiscode. En zoals gewoonlijk is het perfect. Schriftcode: de missing link tussen Schrift en Alfabetcode. Er is niets dat ik warmer zou kunnen aanbevelen.

Erik Moonen

https://www.alfabetcode.be/

Over de auteurs

Astrid Scholten en Ben Hamerling hebben zich als staatsgediplomeerde schriftkundigen hun beroepsleven lang bekwaamd in het achterhalen van kennis van het westerse schrift voor kalligrafie en schriftdidactiek. Werken vanuit de ontwikkelingsfasen van het westerse schrift bleek het beste te zijn. Tegenover de bestaande en in alle schrijfmethoden toegepaste motorische werkwijze ontwikkelden ze de grafo-cognitieve werkwijze om het schrijven te leren vanuit letterkennis.
Maar, zo eenvoudig als het westerse schrift lijkt, zo veel aannames, mythes en misverstanden zijn er toch nog om op te ruimen alvorens aan een functionele lettervormgeving toe te kunnen komen.
Scholten en Hamerling schreven daarom diverse handschrift-didactische boeken en een uitdagende grafo-cognitieve schrijfmethode waarmee elk kind een functioneel handschrift kan ontwikkelen.
Scholten en Hamerling geven ook lezingen en werkten een curriculum handschriftdidactiek uit voor de Radboud Universiteit Nijmegen, op dit moment de enige universiteit die studenten de gelegenheid biedt om op universitair niveau handschriftdidactiek te oefenen en te bestuderen.

Het boek van binnen

Uitdagende schrijfopdrachten op elke pagina

Aanwijzingen voor de leerkracht

Terugblik op de vorige les

Vooruitblik naar de volgende les

Download de inhoudsopgave

Het is niet gek als je benieuwd bent naar wat het boek je daadwerkelijk te bieden heeft. Interesse? Download dan nu de inhoudsopgave!

WebEdu maakt gebruik van cookies voor een optimale ervaring.