Handschriftverbetering

Leer- en oefenboek voor een goed handschrift

Een goed handschrift is een leesbaar handschrift. Een voorwaarde voor een blijvend succes van een leesbaar handschrift is de wens om het te verbeteren.
Dit leer- en doeboek is geschikt voor docenten in het Voortgezet Onderwijs die leerlingen met een slecht handschrift willen begeleiden, als ook voor de leerling zelf. Ook ouders kunnen hun kinderen hiermee helpen. De aanwijzingen met theorie en begeleidingskennis zijn voor de begeleiding geschikt, maar het maakt het boek ook uitermate geschikt voor ieder die zelfstandig zijn handschrift wil verbeteren.

Editie

1edruk

Pagina’s

52

Prijs

€21.95

ISBN

978-94-6107-156-9

Over het boek

Dit leer- en doeboek gaat uit van de grafo-cognitieve werkwijze. Er wordt vooral gewerkt aan de grafische attitude. Het boek leert je op een andere manier naar de lettervormen te kijken en de nodige lettervormkennis toe te passen.
Op zich is het proces van handschriftverbetering niet moeilijk of langdurig. Wat er wel voor nodig is, is een constante stroom van kleine en kortdurende oefeningen. Pas dan kan handschriftverbetering werkelijkheid worden. Dagen overslaan werkt averechts.
Het kunnen verbeteren van je handschrift is niet gebonden aan leeftijd.

De auteurs hebben bijvoorbeeld op een van onze ministeries de handschriften van ambtenaren aldaar, die o.a. bij het vragenuurtje van de Tweede Kamer de minister in verlegenheid brachten, binnen twee uur kunnen verbeteren.
De grafo-cognitieve werkwijze leert beter waarnemen. Inzicht en een betere, nauwkeurige waarneming vergroten de kwaliteiten van de handschriftlettervormgeving, waardoor verbeteringen haast vanzelf ontstaan. Want pas als je kunt horen hoe vals je zingt en je ook nog weet hoe het beter kan, is blijvend zuiver zingen mogelijk.

Over de auteurs

Astrid Scholten en Ben Hamerling hebben zich als staatsgediplomeerde schriftkundigen hun beroepsleven lang bekwaamd in het achterhalen van kennis van het westerse schrift voor kalligrafie en schriftdidactiek. Werken vanuit de ontwikkelingsfasen van het westerse schrift bleek het beste te zijn. Tegenover de bestaande en in alle schrijfmethoden toegepaste motorische werkwijze ontwikkelden ze de grafo-cognitieve werkwijze om het schrijven te leren vanuit letterkennis.
Maar, zo eenvoudig als het westerse schrift lijkt, zo veel aannames, mythes en misverstanden zijn er toch nog om op te ruimen alvorens aan een functionele lettervormgeving toe te kunnen komen.
Scholten en Hamerling schreven daarom diverse handschrift-didactische boeken en een uitdagende grafo-cognitieve schrijfmethode waarmee elk kind een functioneel handschrift kan ontwikkelen.
Scholten en Hamerling geven ook lezingen en werkten een curriculum handschriftdidactiek uit voor de Radboud Universiteit Nijmegen, op dit moment de enige universiteit die studenten de gelegenheid biedt om op universitair niveau handschriftdidactiek te oefenen en te bestuderen.

Het boek van binnen

Duidelijke theorie met voorbeelden

Heldere instructie

Blokschrift

Evaluatievragen

Download de inhoudsopgave

Het is niet gek als je benieuwd bent naar wat het boek je daadwerkelijk te bieden heeft. Interesse? Download dan nu de inhoudsopgave!